Wat gebeurt er bij stress in je lichaam?

Als je langdurig met spanning en stress worstelt, merk je hoe stress je lichaam langzaamaan sloopt. Hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, vermoeidheid, negatief denken en piekeren, angsten, gebrek aan zelfvertrouwen, paniekaanvallen, gevoel vast te zitten, somberheid, depressie. De lijst fysieke en mentale klachten bij stress is lang. Hoe werkt dat precies in je lichaam en hoe helpt Body Mind Release je om je weer energiek te voelen en in je eigen kracht te zetten.

Wat gebeurt er bij stress in je lichaam?
We beginnen bij de eerste vraag. Wat gebeurt er bij stress in je lichaam? Daarvoor moet je de ‘stress-as’ begrijpen. Dit is de verfijnde samenwerking tussen je hypothalamus, je hypofyse en je bijnieren. De ‘stress-as’ activeert een fysieke stressrespons wanneer jij een situatie als bedreigend ervaart. Met als enige doel: overleven!

Eerst scheidt de hypothalamus het neurohormoon CRH af. Dat geeft een seintje aan de hypofyse om het hormoon ACTH te produceren. ACTH reist via het bloed af naar de bijnieren zodat deze cortisol aanmaken: het stresshormoon waar je vast al van hebt gehoord!

Dit stuk van de stressrespons is relatief traag; het gaat om hormonen die zich via de bloedbaan verspreiden. Maar, de hypothalamus heeft ook een supersnelle verbinding. Namelijk via signalen van het zenuwstelsel! Die stimuleren in milliseconden de afgifte van adrenaline en noradrenaline, waardoor je lijf direct klaar staat.

Adrenaline voel je meteen. Je hartslag en ademhaling gaan omhoog, je bent superalert en er gaat veel glucoserijk bloed naar je arm- en beenspieren om te kunnen vechten of vluchten.

Cortisol helpt je bij bedreigingen die wat langer duren. Er gaat meer glucose en zuurstof naar je hersenen en er komt meer van het opwekkende stofje dopamine vrij. Het resultaat: een stoot energie, haarscherpe mind en een goed humeur. (Best handig als je een presentatie moet afmaken, toch?) Alles gericht op maximale overlevingskansen; andere lichaamsfuncties zoals je spijsvertering, immuunsysteem en voortplanting moeten even wachten.

Niet te lang natuurlijk: voor een gezond lichaam is het belangrijk dat de stressrespons weer neutraliseert op het moment dat de dreiging voorbij is. Daarom heeft cortisol nóg een belangrijke functie: het remt de aanmaak van CRH – het begin van de stressrespons. En zorgt daarmee dat deze respons op tijd weer uitschakelt. Mooi staaltje werk van ons lichaam toch?

Verouderd stress systeem
Helaas. Zo werkte het in de oertijd, in acuut bedreigende situaties als een sabeltandtijger of rivaliserende stam. In onze tijd hebben de stressoren een ander gezicht. Bijvoorbeeld van een constante stroom aan prikkels, e-mails en gedachten.

Witte Hoogendijk, psychiater, hoogleraar en hoofd Psychiatrie bij Erasmus MC beschrijft in zijn boek ‘Van big bang tot burn out’ hoe ons stresssysteem niet of nauwelijks verschilt van andere dieren of vroeger, terwijl in de laatste 0,02 procent van onze geschiedenis onze leefomgeving als mens sensationeel is veranderd. Gevolg: ons systeem is hopeloos verouderd en hapert snel bij moderne uitdagingen.

Het grote verschil met die tijger van vroeger? Die moderne ‘stressoren’ gaan niet weg na een aantal minuten of uren, maar blijven constant aanwezig. Je stresssysteem komt niet meer tot rust en dat heeft funeste gevolgen in je lijf.

Als we zeggen dat cortisol bedoeld is voor stress die wat langer duurt, bedoelen we minuten of uren, niet maanden of zelfs jaren! Daar is ons lichaam niet op gebouwd. Als je cortisol permanent hoog blijft door chronische stress, richt het veel schade aan in je lichaam. Je staat voortdurend ‘aan’, wat leidt tot versnelde veroudering. Het onderdrukt je immuunsysteem en je spijsvertering – waardoor voeding niet goed wordt opgenomen, je last van je maag en darmen krijgt en je energie wegsijpelt. Door een slechter geheugen (de hippocampus wordt aangetast), kost alles steeds meer energie. Op lange termijn leidt chronische stress zelfs tot depressiviteit, een gejaagd gevoel, extreme vermoeidheid en constante pijn in je lichaam. Dat is hoe chronische stress je lichaam sloopt.

Om stress te verminderen, moeten we kijken naar de onderliggende oorzaak van jouw stress – JOUW BALLAST (dat wat jij in je rugzak constant met je meezeult). Want de ballast die jij bij je draagt, bepaalt namelijk voor 95% hoe jij je voelt, denkt, gedraagt, handelt en in het leven staat. Verkrampende gevoelens bepalen direct de mate van stress en spanning die jij ervaart in bepaalde situaties. Beperkende overtuigingen bepalen jouw keuzes en of iets wel of niet lukt in jouw leven. Deze ballast kleurt de bril waarmee jij naar jezelf, een ander en het leven kijkt. Volgens onderzoek van celbioloog Dr. Bruce Lipton bepaalt jouw ballast zelfs welke – erfelijke – ziekten zich zouden kunnen ontwikkelen. Je kan dan wel zeggen dat onze ballast ons leven regeert.

Wil je weten hoe Body Mind Release jouw kan helpen om jouw ballast los te laten en zo stress te verminderen? Claim dan nu je GRATIS inzichtsessie.