Positive Mind, Positive vibes, Positive Live

Het is algemeen bekend dat je lichaam en geest één zijn. Er is namelijk een wisselwerking tussen deze twee. Je geest, je gedachten en je vibraties beïnvloeden je lichaam en andersom is dat ook het geval. Ze horen samen te werken, maar soms lijkt het juist alsof ze elkaar tegenwerken. Het belang van een positieve mindset valt niet te onderschatten. Zoals de beroemde Romeinse dichter Juvenalis het al beschreef: “Mens sana in corpore sano,” oftewel een gezonde geest in een gezond lichaam. Gelukkig heb je hier zelf een groot aandeel in en kun je je gezondheid bevorderen door positief te leren denken.

”Train your mind to see the good in every situation”

Onze geest beïnvloedt op verschillende manieren ons lichaam, onze gezondheid en ook ons leven. Ons onderbewustzijn is ongelooflijk gevoelig voor de dingen waarin jij gelooft of die anderen je vertellen en waarin je bent gaan geloven. Als je jezelf constant tekort doet, onzeker bent en negatieve gedachten hebt over jezelf zullen je vibraties kelderen. Je onderbewustzijn zorgt ervoor dat deze aannames waargemaakt worden. Je trekt dan als het ware negatieve situaties aan.

Deze overtuigingen in ons onderbewuste hebben niet alleen een groot effect op onszelf, maar ook op ons leven. Hoe we denken bepaalt hoe we ons leven inrichten en hoe we ons leven leiden. Volgens de wet van aantrekking bepalen deze overtuigingen ook welke mensen en welke situaties wij aantrekken. Dit heeft te maken met de frequentie van onze gedachten en emoties. Frequenties hebben de neiging om gelijkwaardige frequenties aan te trekken. Negatieve gedachten hebben een lage vibratie en trekken mensen en situaties aan met dezelfde frequentie. Je kunt je vast wel voorstellen dat je zo gemakkelijk in een negatieve spiraal belandt.

Dit geldt ook voor ons lichaam. Ons lijf kan zich alleen uitdrukken in fysieke klachten als er iets mis is. Natuurlijk hebben je levenswijze en voeding ook een behoorlijke invloed, maar een groot deel van je welzijn is ook afhankelijk van je mentale en energetische toestand. We kunnen onszelf dus echt ziek maken. Vooral als je beseft dat ons brein ook in nauwe verbinding staat met de darmen en hormonen. En als deze uit balans zijn, is eigenlijk heel ons lichaam uit balans, zowel fysiek als emotioneel.

Hormonen worden bestuurd door de hypofyse, de moederklier van ons hormonale systeem. Deze hypofyse staat in direct contact met de hypothalamus, een onderdeel van de hersenen dat haar informatie krijgt van onze zintuigen, herinneringen en emoties. Met een negatieve mindset ervaar je gebeurtenissen veel sneller als negatief en daarbij ontstaan stress en intense emoties. Hoe we het leven ervaren beïnvloedt direct de hypothalamus en dus ook onze hypofyse en alle andere organen.

De verbinding tussen ons brein en de darmen
Onze darmen mogen ook niet vergeten worden. Ook deze organen hebben een behoorlijke invloed op ons welzijn. Zoals de Chinezen het 3000 jaar geleden al wisten: “Onze darmen zijn ons tweede brein en als er hier iets mis gaat dan loopt het mis in ons hele lichaam”. De darmen communiceren op verschillende manieren met ons brein en omgekeerd. Deze communicatie verloopt bijvoorbeeld via de nervus vagus, één van de twaalf craniale zenuwen in onze buikorganen, maar ook via de darmflora wordt informatie verspreid in beide richtingen.

Ook worden er meerdere stoffen in onze darmen verteerd, omgezet en aangemaakt die belangrijk zijn voor een goede balans en huishouding van onze neurotransmitters. Dit zijn hormonen die werkzaam zijn in het brein. Het is lastig om een goede balans te hebben in deze neurotransmitters als de darmen niet goed functioneren en dat is niet zonder gevolgen. Depressies, weinig zelfvertrouwen en niet lekker in je vel voelen zijn allemaal gevolgen van zo’n disbalans. Serotonine is een voorbeeld van zo’n neurotransmitter die een belangrijke rol speelt in het hebben van zelfvertrouwen.

Daarbij verteren onze darmen niet alleen fysiek voedsel, maar werkelijk alles wat we binnen krijgen. alle prikkels en emoties passeren ons verteringskanaal. Onze buik is ons emotioneel centrum waar veel ligt opgeslagen. Als we geen positieve mindset hebben en we daardoor de wereld ervaren als een negatieve, onveilige plek kan dit voor problemen zorgen met onze gezondheid. De doorstroming van energie en lichaamssappen wordt dan verhinderd.

Daarbij is het belangrijk om te weten dat onze cellen ook een geheugen hebben. Een groot deel van onze herinneringen zitten ook opgeslagen in onze cellen. Dit is één van de redenen waarom een trauma zo’n grote impact heeft op onze fysieke gezondheid.

Gelukkig kunnen we onszelf trainen om een positieve mindset te hebben en zo onze gezondheid te bevorderen.

  1. Begin met mediteren.Er bestaan tegenwoordig veel handige apps die jou begeleiden om te leren mediteren. Meditatie brengt rust in het zenuwstelsel en zo dus ook in de rest van je lichaam zoals in het hormonale systeem. Het maakt je weerbaarder en veerkrachtiger.
  2. Werk met affirmaties.Doe dit elke dag en het liefst voor de spiegel. Een handige tip is om een korte meditatie met affirmaties op te nemen op je telefoon en deze te beluisteren als je tijd hebt. Dit hoeft maar drie minuten te duren. Dat zorgt voor een oppepper doorheen de dag.
  3. Zoek hulp bij een goede therapeut.Sommige kwesties, zoals een trauma, zijn lastig om zelf op te lossen. De juiste begeleiding kan je helpen om (sneller) tot inzichten te komen en zo ook verandering en transformatie in je leven te brengen.

Het is belangrijk om te blijven werken aan een positieve mindset om zo je gezondheid te verbeteren. Wie je morgen bent is het resultaat van de keuzes die je vandaag maakt.